Anne zit in haar vierde leerjaar aan de Marnix Academie. Ze is sinds kort SB, studente met lesbevoegdheid. Via een eerdere stage is ze in contact gekomen met basisschool De Trompetvogel in Nieuwegein. Die stage is van beide kanten erg goed bevallen.
Ze heeft geïnformeerd naar de mogelijkheden om aan de slag te gaan, maar De Trompet- vogel kan haar op dit moment geen vaste formatieplaats bieden. Ze is doorverwezen naar het schoolbestuur Fluenta, die meerdere scholen bestuurt en meer zicht heeft op vacatures bij andere scholen.
De P&O-medewerker van Fluenta wijst Anne op het bestaan van RTC Transvita en geeft aan dat er bij De Fontein, een andere school in de regio, voor een half jaar een plek gaat vrijkomen. Na een aantal gesprekken krijgt Anne de mogelijkheid zich aan te sluiten bij RTC Transvita. Zo kan ze met een vaste aanstelling aan de slag op de tijdelijke plek bij De Fontein.
Na het half jaar loopt haar periode daar af en vindt ze al snel een nieuwe werkplek via RTC Transvita. Dit keer op een wat kortere vervangingsvraag bij een school die ook is aangesloten bij RTC Transvita, maar onder een ander bestuur valt. Zo werkt ze een tijd bij verschillende scholen en krijgt ze een goed beeld van de verschillen tussen scholen en leert ze veel van collega’s.
Ondertussen krijgt ze begeleiding van haar coördinator bij RTC Transvita en komt ze regelmatig samen met haar collega’s bij RTC Transvita. Ze neemt bijvoorbeeld deel aan een training of intervisiebijeenkomst.
Na een aantal invalbeurten, ziet ze op de vacaturebank van RTC Transvita dat er een vacature is voor een vaste formatieplaats bij De Trompetvogel. Na een matchingsgesprek kan ze bij de Trompetvogel aan de slag en wordt ze uitgeschreven bij RTC Transvita. Natuurlijk is ze heel blij met een vast formatieplaats: ze kan nu een hechte band opbouwen met collega’s en draait mee in alle processen die op een school plaatsvinden. Toch is het ook jammer, want werken voor RTC Transvita vond ze erg uitdagend en leuk.